Medlemsavgiften

  • 1. Kan jag betala för hela eller resterande del av året på en gång?

    Ja. Det går det bra att betala in en större summa som täcker önskat antal månader. Använd samma betalningsuppgifter som på fakturan, men ändra beloppet. Vi skickar ingen ny faktura så länge det finns ett tillgodo att dra från. Du kan även betala avgiften med autogiro eller e-faktura.

    117 AV 126 PERSONER TYCKTE ATT DE FICK SVAR PÅ SIN FRÅGA:
    Fick du svar på din fråga?  
    Ja Nej
  • 2. När kommer nästa faktura?

    Du bör ha fått fakturan runt den 20:e i månaden. Förfallodag är den sista i månaden.

    35 AV 58 PERSONER TYCKTE ATT DE FICK SVAR PÅ SIN FRÅGA:
    Fick du svar på din fråga?  
    Ja Nej
  • 3. Till vilket bankgironummer betalar jag?

    Medlemsavgiften till Akademikernas a-kassa (AEA) betalas till bankgironummer 5862-8082.

    39 AV 51 PERSONER TYCKTE ATT DE FICK SVAR PÅ SIN FRÅGA:
    Fick du svar på din fråga?  
    Ja Nej
  • 4. Vilken referens anger jag när jag betalar via min Internetbank?

    Du ska alltid ange OCR-numret som står på fakturan för att avgiften ska komma rätt. Numret är detsamma varje månad, så har du inte månadens faktura tillgänglig kan du använda OCR-numret på en tidigare faktura.

    29 AV 52 PERSONER TYCKTE ATT DE FICK SVAR PÅ SIN FRÅGA:
    Fick du svar på din fråga?  
    Ja Nej
  • 5. Jag har tappat bort min faktura. Vad gör jag?

    Kontakta AEA:s medlemshandläggare för att få uppgift om bankgironummer och OCR-nummer. Ring oss på 08-412 33 00.

    20 AV 27 PERSONER TYCKTE ATT DE FICK SVAR PÅ SIN FRÅGA:
    Fick du svar på din fråga?  
    Ja Nej
  • 6. Vad händer om jag glömmer betala en faktura?

    Du får en påminnelse från AEA om du glömmer att betala din faktura. Har du fått en påminnelse kan du ha flera obetalda månader. Kontakta oss omgående på 08-412 33 00, medlem@aea.se. Ditt medlemskap avslutas automatiskt efter 3 obetalda månader. Då upphör din rätt att få inkomstrelaterad a-kassa om du skulle bli arbetslös.

    Orsaken till att du inte betalat avgiften spelar ingen roll. Har ditt medlemskap avslutats på grund av obetalda medlemsavgifter kan du inte häva beslutet genom att betala ikapp.

    Om ditt medlemskap avslutats för att du missat att betala kan du förstås söka inträde hos oss igen. Du kommer då inte att få tillgodoräkna dig tidigare medlemstid utan måste på nytt betala avgiften i tolv månader i rad för att ha rätt till inkomstrelaterad arbetslöshetsersättning.

    40 AV 50 PERSONER TYCKTE ATT DE FICK SVAR PÅ SIN FRÅGA:
    Fick du svar på din fråga?  
    Ja Nej
  • 7. Jag vill betala via autogiro. Hur gör jag?

    Du anmäler detta via din Internetbank. Det kan skilja sig från bank till bank hur du hittar oss. Om du har fått en faktura, betala alltid den i väntan på att ditt autogiro ska bli godkänt. Läs mer om autogiro här.

    92 AV 153 PERSONER TYCKTE ATT DE FICK SVAR PÅ SIN FRÅGA:
    Fick du svar på din fråga?  
    Ja Nej
  • 8. Jag vill betala via e-faktura. Hur gör jag?

    Anmäl detta via din internetbank. Det kan skilja sig från bank till bank hur du hittar oss. Om du har fått en pappersfaktura, betala alltid den i väntan på att din begäran om e-faktura ska börja fungera. Läs mer om e-faktura här.

    47 AV 70 PERSONER TYCKTE ATT DE FICK SVAR PÅ SIN FRÅGA:
    Fick du svar på din fråga?  
    Ja Nej
  • 9. Vilket är mitt betalarnummer?

    Ditt betalarnummer är ditt personnummer.

    60 AV 73 PERSONER TYCKTE ATT DE FICK SVAR PÅ SIN FRÅGA:
    Fick du svar på din fråga?  
    Ja Nej
  • 10. Måste jag betala medlemsavgiften när jag är arbetslös?

    Ja. Medlemsavgiften på 90 kronor är densamma för alla AEA:s medlemmar oavsett vad du tjänar eller vad du arbetar med. Även under tiden som arbetslös behöver du betala medlemsavgiften.

    Om du är medlem i ett fackförbund behöver du kontakta dem angående din medlemsavgift till förbundet då den avgiften kan variera beroende på vilken inkomst du har.

    137 AV 153 PERSONER TYCKTE ATT DE FICK SVAR PÅ SIN FRÅGA:
    Fick du svar på din fråga?  
    Ja Nej
  • 11. Hur byter jag konto för autogirobetalning?

    Om du ska byta konto för autogirodragningar ska du i första hand vända dig till din nya bank som hjälper dig med överflyttning av medgivandet. Tala om att du har ett medgivande i tidigare bank. Detta är det säkraste sättet för att undvika avbrott i inbetalningarna.

    Fungerar inte det kan du mejla ditt nya konto till oss på medlem@aea.se så gör vi ändringen. Ditt gamla konto får då inte vara avslutat, i så fall får du skicka in ett nytt autogiromedgivande. Det kan du beställa här www.aea.se/medlemskap/medlemsavgiften/autogiro/bestall-blanketten-autogiromedgivande.

    8 AV 8 PERSONER TYCKTE ATT DE FICK SVAR PÅ SIN FRÅGA:
    Fick du svar på din fråga?  
    Ja Nej