Pressmeddelande: Akademikernas största a-kassan

Ordförklaringar

Akademikernas a-kassa har nu 675 000 medlemmar. Därmed är vi den största a-kassan någonsin i Sverige. Att vi växer beror på att antalet akademiker i samhället ökar och att arbetslöshetsförsäkringen är en relevant försäkring. Att man väljer att gå med just i Akademikernas a-kassa beror dels på den låga medlemsavgiften på 90 kronor, dels på servicen och det goda bemötandet.

A-kassan ger trygghet i förändring

- Akademikernas a-kassa växer rejält och har fått 34 500 nya medlemmar de senaste 12 månaderna – nettoökningen är 1000-2000 per månad. Det beror förstås på att akademikerna blir fler, men inte bara på det. De som söker medlemskap gör det för att de har behovet av att skydda sin vardagsekonomi ifall de skulle bli arbetslösa. Konkret kan det innebära att man vågar köpa en bostad, byta jobb eller vidareutbilda sig, säger Göran Arrius som är kassans ordförande.

- Sedan är ju a-kassan grunden för de inkomstförsäkringar som ingår i många förbundsmedlemskap, vilket också är en viktig anledning för att gå med — majoriteten av medlemmarna i Akademikernas a-kassa är också med i något av Sacos 22 medlemsförbund eller i Vårdförbundet. Vi har låg avgift tack vare att vi har många medlemmar att sprida riskerna på och en effektiv administration. Vi har korta handläggningstider och dessutom vet vi genom undersökningar att det är lätt att komma i kontakt med vår trevliga och kunniga personal. Allt detta sammantaget gör oss till det självklara valet för yrkesverksamma akademiker, säger Göran Arrius.

Fakta:
Med 675 000 medlemmar är Akademikernas största a-kassan någonsin i Sverige. 1995 hade Kommunals a-kassa lika många medlemmar men på grund av en förändrad arbetsmarknad har deras medlemsantal minskat.

Kontakt:
Göran Arrius, ordförande i Saco och Akademikernas a-kassa

Katarina Bengtson Ekström, kassaföreståndare Akademikernas a-kassa

Annika Stenberg, kommunikationschef Akademikernas a-kassa

Tyck till

Vi på webbredaktion läser alla kommentarer och de är till stor hjälp i vårt förbättringsarbete. Dina kommentarer publiceras inte på sidan. Du kommer inte att få svar på din kommentar.

Tipsa en vän

Uppdaterad: 28 november 2014